MAH Logo

Utskrift från Malmö universitet - $.mah.se

Sara Leckner
programledare/universitetslektor

citat Min forskning rör gränssnittet mellan användarstudier och informationsteknologi med fokus på affärsutveckling och strategiska lösningar för medieindustrin. citat

Sara Leckner är universitetslektor på Institutionen för Medieteknik och produktutveckling. Forskar inom medieteknikutveckling med inriktning mot flerkanalspublicering, affärsutveckling, användbarhet och medieteori.


Kontaktuppgifter

E-post:sara.leckner@mah.se
Telefon:040-6657129
Besöksadress: Nordenskiöldsgatan 1, NI, Plan 6, Hus C
Mobil:
Fax:
Postadress:Malmö universitet, 205 06 Malmö
Hämtställe:71

Akademisk kvart: Digitala fotspår
Aka. kvart: Varför vissa medier blir framgångsrika
Utbildningsradion: Hypotes
MEG: Medieutredningen
P4 Malmöhus: Hyperlokala medier
P4 Extra: Hyperlokala medier
Dagens Samhälle: Debattartikel Cambridge Analytica
  • Publikationer

  • I urval från Malmö University Electronic Publishing.

    Leckner, Sara (2017) "Andreas Birkbak & Anders Kristian Munk : Digitale metoder" Nordicom Information;39, 114-116, Nordicom, ISBN 978-91-87957-80-2, ISSN 0349-5949, 2001-9394, (PDF document) (application/pdf)

    Vetenskapliga artiklar med peer-review
    Leckner, Sara (2018) "Sceptics and supporters of corporate use of behavioural data : Attitudes towards informational privacy and Internet surveillance in Sweden" Northern Lights;16, 113–132, Intellect, ISSN 1601-829X, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Leckner, Sara, Tenor, Carina, Nygren, Gunnar (2017) "What About the Hyperlocals? : The drivers, organization and economy of independent news media in Sweden" Journalism Practice;7 November, 22, Routledge, ISSN 1751-2786, 1751-2794, DOI [länk], URL [länk],

    Nygren, Gunnar, Leckner, Sara, Tenor, Carina (2017) "Hyperlocals and Legacy Media. Media Ecologies in Transition" Nordicom Review;, 17, Nordicom, ISSN 1403-1108, 2001-5119, (PDF document) (application/pdf)

    Leckner, Sara, Packmohr, Sven, Spikol, Daniel (2015) "Creating innovation : reflecting on the MEDEA studio at Malmö University" eLearning Papers;, 61-65, openeducationeuropa.eu, ISSN 1887-1542, (PDF document) (application/pdf)

    Leckner, Sara (2015) "The (be)coming of the book : the transformation of a text medium in the late age of print" Northern Lights : Film & Media Studies Yearbook;13, 105-119, Intellect, ISSN 1601-829X, DOI [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Leckner, Sara (2012) "Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media - an eyetracking perspective" Visual Communication;2, 163– 184, SAGE Publications, ISSN 1741-3214, DOI [länk], URL [länk],

    Antologibidrag
    Appelgren, Ester, Leckner, Sara (2016) Mediepubliken och stora datamängder. Människorna, medierna & marknaden : Medieutredningens forskningsantologi om en demokrati i förändring : forskningsantologi, Wolters Kluwer, 165-188, ISBN 978-91-38-24433-3, ISSN 0375-250X, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Ohlsson, Jonas, Oscarsson, Henrik, Solevid, Maria (red./ed.) | Nygren, Gunnar, Leckner, Sara (2016) Facebook och hyperlokalt i de lokala mediernas ekosystem. Ekvilibrium : SOM-undersökningen 2015, SOM-institutet, 329-348, ISBN 978-91-89673-35-9, ISSN 0284-4788, (PDF document) (application/pdf)

    Truedson, Lars (red./ed.) | Leckner, Sara, Nygren, Gunnar (2016) Det lokala och hyperlokala medielandskapet – nyhetspublicering utanför de etablerade medierna. Mediestudiers årsbok - tillståndet för journalistiken 2015/2016, Institutet för Mediestudier, 42-85, ISBN 978-91-983566-0-1, URL [länk], (PDF document) (application/pdf)

    Ohlsson, Jonas, Ekengren, Henrik, Solevid, Maria (red./ed.) | Appelgren, Ester, Leckner, Sara (2016) Att dela eller inte dela – internetanvändarnas inställning till insamling av personliga data. Ekvilibrium, SOM-institutet, 403-418, ISBN 978-91-89673-35-9, (PDF document) (application/pdf)

    Carlsson, Ulla, Facht, Ulrika (red./ed.) | Appelgren, Ester, Leckner, Sara, Mejtoft, Thomas (2014) Mediekonsumentens medvetna och omedvetna val : en nyckel till morgondagens mediekonsumtion. Medie-Sverige 2014 : statistik och analys, Nordicom-Sverige, Göteborgs universitet, 29-37, ISBN 978-91-89471-79-4, ISSN 1104-4829, URL [länk],

    Nygren, Gunnar, Wadbring, Ingela (red./ed.) | Appelgren, Ester, Leckner, Sara (2013) Tröga processer i en snabb medievärld : en introduktion till att förutspå medieutveckling. På väg mot medievärlden 2020 : journalistik, teknik, marknad, Studentlitteratur, 41-57, ISBN 978-91-44-08255-4,

    Konferensbidrag
    Leckner, Sara, Tenor, Carina (2017) "Everybody is a journalist? User participation in hyperlocal news media in Sweden" NordMedia 2017, (other) NordMedia,

    Severson, Pernilla, Leckner, Sara (2017) "Media audiences imagining themselves in relation to future living" CFP Audiences 2030 : Imagining a future for audiences, (other) CEDAR,

    Leckner, Sara (2017) "Skeptics of online privacy and supporters of companies using behavioral data : a study of changing attitudes towards sharing behavioral data in the Swedish population" NordMedia 2017, (other) NordMedia,

    Leckner, Sara, Packmohr, Sven, Lindgren, Ylva (2017) "User attitudes towards crowdfunding of journalism : a study of viable business models for the newspaper industry" Annual Conference of the European Media Management Association, (other) Emma,

    Leckner, Sara, Nygren, Gunnar (2016) "Changes in the local news ecosystem : the use and importance of local media in Sweden from the audience perspective" ECREA 2016 PreConference, (other)

    Nygren, Gunnar, Leckner, Sara, Tenor, Carina (2016) "Hyperlocals filling the gap in Sweden" ECREA 2016 PreConference, (other)

    Leckner, Sara, Appelgren, Ester (2015) "The audience’s willingness to share Internet-traffic data : an emerging ethical challenge for the media industry" , (other) Nordmedia,

    Appelgren, Ester, Leckner, Sara, Mejtoft, Thomas (2014) "The media consumers’ conscious and unconscious choices : a key to understanding the news media consumption of tomorrow" Colloque International Communication Électronique Cultures et Identités, 11, 12 & 13 juin 2014;, (peer-review paper) 1-8, The IUT of Le Havre : Information-Communication Department CIRTAI IDEES (UMR6228), (PDF document) (application/pdf)

    Rapporter
    Leckner, Sara, Facht, Ulrika (red./ed.) | (2011) A Sampler of International Media and Communication Statistics 2010. University of Gothenburg, 236, ISBN 978-91-86523-15-2, ISSN 1401-0410, URL [länk],
  • Övriga uppdrag och meriter

  • 2017 Uppdrag Vinnova: Bedömare

    2016-nu Ordförande i Kursnämnden vid Teknik och samhälle (TS)

    2015-nu Ledamot i Utbildningsnämnden vid TS

    2015-nu Programledare Medieteknik: Strategisk medieutveckling (magisterprogram)

    2015 Uppdrag för UKÄ: Ledamot i bedömargruppen för uppföljning av Utvärdering 6: Media & Design

    2014 Malmö högskolas pedagogiska pris

    2013-2014 Uppdrag för UKÄ: Ledamot i bedömargruppen för Utvärdering 6: Media & Design

    2013-2015 Ledamot i Fakultetsstyrelsen vid TS

    2011-2017 Ledamot i Forskning- och forskarutbildningsnämden vid TS

    2011-2012 Ledamot i Utbildningsnämnden vid Lärande och samhälle (LS)

blackbox blackbox
SARA LECKNER
PROGRAMLEDARE / UNIVERSITETSLEKTOR
graybackground
Malmö högskola
Teknik och samhälle
Institutionen för datavetenskap och medieteknik DM1
WORK 205 06 Malmö Sverige Nordenskiöldsgatan 1
Postadress: 
  Malmö universitet  
205 06 Malmö
  
  Besök: 
  , rum NI, Plan 6, Hus C, Nordenskiöldsgatan 1, Malmö

			
work 040-6657129
photo of Sara Leckner Sara Leckner